20. augusts 2015

Praktisks eksperiments pierāda milzīgo miega ietekmi uz ādas veselību

46 gadus vecā Lielbritānijas iedzīvotāja Sāra Čalmera (Sarah Chalmers) piekrita piedalītes Miega skolas organizētajā eksperimentā, kura mērķis bija parādīt, kā mūsdienu miega paradumi ietekmē prātu un ķermeni. Eksperimenta sākumā Sāras seja tika noskenēta un izanalizēta tās tekstūra, poru lielums un apsārtumi.

Izrādās, ka nepietiekošs miega daudzums  padara ādu nedzīvu, palielina grumbiņu dziļumu un sekmē loku un maisiņu parādīšanos zem acīm. Tas notiek tāpēc, ka ķermenis palielināti ražo kortisolu, kas negatīvi ietekmē kolagēnu un elastānu - ādas proteīnus, kas piešķir ādai elastību. Skatāmies, vai tā tiešām ir!

1. etaps: 4 stundas no plkst. 2 līdz 6 (1 diena)

Šis ir laiks, ko parasti cilvēki velta miegam, ja nākamajā dienā pēc ballītes ir jādodas uz darbu. Sāra stāsta, ka nav jutusies tik nogurusi, kā to paredzēja, tomēr ap plkst. 15 viņai esot iestājies ievērojams enerģijas zudums - stāvoklis, kas līdzinājās paģirām. Visas dienas laikā Sāra bija aizmāršīga un ar grūtībām spēja koncentrēties nopietnām sarunām.

Arī sejas ādas stāvoklis pasliktinājās - apsārtumi pastiprinājās un poras palielinājās, pateicoties kortizolam, kas palielina arī eļļas izdalīšanos uz ādas, aizdambējot poras.

2. etaps: 6 stundas no plkst. 11 līdz 5 (5 dienas)

Šis ir ierastais darba dienu miega režīms lielākajai daļai cilvēku, kas parasti guļ 6 stundas. Jau otrajā eksperimenta dienā Sāra jutās emocionāla, nogurusi, aizmāršīga un pastāvīgi izsalkusi.

Sejas skenēšana parādīja, ka Sāras poras palielinājās vairāk nekā divas reizes un apsārtušās zonas kļuva par 50% lielākas. Iemesls tam ir tas, ka ķermenis nespēja izstrādāt pietiekoši daudz augšanas hormona, kas nakts laikā atjauno ādas šūnas. Savukārt apsārtums liecina par to, ka āda ir kļuvusi jūtīgāka pret baktērijām, ko rada augstais kortizola līmenis. Ja Sāra turpinātu gulēt tikai 6 stundas diennaktī, viņai draudētu arī pārplīsuši kapilāri uz sejas.

3. etaps: 8 stundas

Jau pēc dažu dienu kārtīga miega, Sāra jutās un izskatījās krietni labāk. Viņas ādas problēmas samazinājās, enerģijas līmenis paaugstinājās un noskaņojums uzlabojās. Eksperimenta varone atzīst, ka turpmāk noteikti gulēs vismaz 8 stundas, lai saglabātu veselību un skaistumu.

Diemžēl nav iespējams atgūt nokavēto un balansēt nepietiekošās miega stundas ar izgulēšanos nākamajā dienā. Tavas dienas aktivitātes ir kā mājas ballīte - pēc katras ir jātīra sakrājušies toksīni. Ierobežots miega daudzums aktivizē mūsu smadzeņu primitīvāko daļu - amigdalu (amygdala), kur glabājas bāzes emocijas - tāpēc mēs bieži vien saasināti izjūtam dusmas, skumjas vai aizkaitinājumu.

Pietiekošs miega daudzums - vismaz 8 stundas, ļauj ķermenim atpūsties un atjaunot gan nervu, gan ādas šūnas. Tev būs labāks noskaņojums, možāks prāts un vairāk enerģijas, lai pagūtu efektīvāk izdarīt dienas darbus un nevajadzētu zagt dārgās miega stundas.

0




Rakstīt komentāru