28. maijs 2015

15 lietas, ko nedrīkst darīt pirms miega

1. Neskaties TV, nelasi e-grāmatu, neizmanto telefonu - nav ieteicams izmantot jebkādas elektroniskas ierīces, jo gaisma, kas nāk no zilā ekrāna, kavē melotanīna ražošanu, kas savukārt traucē ķermenim iemigt. Ja tomēr galīgi nevari atteikties no mīļākās eletroniskās grāmatas lasīšanas, samazini ekrāna spilgtumu uz minimālo līmeni un turi ekrānu vismaz 35 cm attālumā no acīm.

2. Neraksti īsziņas - lai gan var likties, ka īsziņa ir mazāk traucējošs saziņas līdzeklis vakarā, pētījumi pierāda pretējo. 10% no 13-29 gadus veciem cilvēkiem tiek pamodināti nakts laikā no īsziņas vai epasta signāla vismaz piecas naktis nedēļā.

3. Nedzer kafiju (pat bezkofeīna) - viena kafijas tasīte satur aptuveni 80-120 miligramus kofeīna, kas uzturas cilvēka organismā līdz pat 12 stundām, tāpēc nav ieteicams kafiju dzert vēlāk par diviem dienā. Izrādās, ka arī bezkofeīna kafija nav bez grēka - dažas šķirnes var saturēt pat līdz 20 miligramiem kofeīna vienā tasītē.

4. Nedzer tēju - zaļās, melnās un pat baltās tējas sastāvā arī ir kofeīns. Vienīgais izņēmums būtu zāļu tējās, tādas kā kumelīšu un piparmētru. Ja ļoti kārojas savu mīļāko tēju vakarā, pamēģini apliet tējas maisiņu ar verdošu ūdeni, uzreiz izņemt un apliet citā krūzē no jauna. Lielākā daļa kofeīna būs pazudusi, kamēr garša vēljoprojām būs jūtama.

5. Neēd šokolādi - vēl viens slepens kofeīna avots ir melnā šokolāde ar augstu kakao pupiņu saturu, kurā var būt līdz pat 10 miligramiem kofeīna. Jūtīgākos var ietekmēt pat saldējums ar šokolādes vai kafijas garšu!

6. Nedzer daudz ūdens - nekas nevar būt svarīgāks par pietiekošu ūdens daudzumu organismā, bet labāk tam sekot ir dienas laikā. Izdzerot lielu daudzumu ūdens pirms miega, nāksies celties nakts vidū, lai apmeklētu vannasistabu un saldais miegs būs izjaukts.

7. Nesporto intensīvi - tikai nepamet savas vakara fitnesa nodarbības! Nepietiekams kustību daudzums tikpat slikti ietekmē miegu kā pārlieku liela slodze vēlā vakarā. Šeit galvenais ir vadīties pēc personiskajām sajūtām un paeksperimentēt ar treniņu laikiem.

8. Nesasildi telpas - miega laikā cilvēka ķermenis dabiskā veidā samazina savu temperatūru, lai nepārkarstu zem segas. Vislabākā istabas temperatūra miegam ir 15-21°C.

9. Nelaid gultā mājdzīvniekus - tas gan būs grūti, īpaši tiem, kas ir pieradinājuši savus mājas mīļuļus pie vakara ieritināšanās zem segas. Kanzasas Universitātes pētījums liecina, ka 63% no cilvēkiem, kas dalīja gultu ar mājdzīvniekiem, piedzīvoja miega problēmas, kas tika izsauktas gan dēļ dzīvnieku kustēšanās, gan spalvām.

10. Neej dušā - protams, ja esi pieradusi nomazgāties pēc vakara fitnesa nodarbības, nemaini šo paradumu. Tomēr, ja parasti ieskrien ātrā dušā no rīta, lai pamostos, mazgāšanās vakarā var sūtīt ķermenim nepareizo signālu. Uzmanies arī no iešanas gulēt ar slapjiem matiem, jo tie ne vien radīs diskomfortu, bet var veicināt arī pelējuma augšanu mitrā spilvenā.

11. Nedari pārāk aizraujošas lietas - grāmatas lasīšana gultā vai sazvanīšanās ar labāko draudzeni ir lieliskas aktivitātes, kamēr tās neaizrauj tevi tik ļoti, ka zaudē laika izjūtu un attopies, ka esi nomodā trijos naktī. Ja zini, ka nevarēsi atrauties no kādas vakara nodarbes, nosaki sev konkrētu laika limitu, kad ir jābeidz darboties un jāiet gulēt.

12. Neapspried nopietnas lietas - ne velti saka, ka pāris nedrīkst iet gulēt sastrīdējies. Stress ir viens no visizplatītākajiem bezmiega iemesliem. Atstāj nopietnas sarunas un svarīgu jautājumu risināšanu uz dienām, kad būs vairāk laika, lai atietu no sarunas un nomierinātos.

13. Nesmēķē - visi zin par smēķēšanas kaitīgo ietekmi uz veselību. Tomēr, ja esi smēķētāja, mēģini vismaz neaiztikt cigareti pirms miega, jo nikotīns ir stimulējoša viela, kas traucēs miegam. Izvaries arī no elektroniskajām cigaretēm, košļājamās tabakas un citiem tamlīdzīgiem izstrādājumiem.

14. Neēd asus un taukainus ēdienus - pilns vēders traucēs iemigt, bet asi un taukaini ēdieni ir īpaši nelabvēlīgi, jo var izsaukt palielinātu kuņģa skābes izdalīšanos, kas, apguļoties, var iznākt ārā kā “skābā atrauga”. Visveselīgāk ir ieturēt vakariņas vismaz divas stundas pirms gulētiešanas, bet ja ļoti kārojas panašķēties pirms miega, vari apēst kaut ko vieglu, kā vājpiena biezpienu vai glāzi piena ar sausmaizītēm.

15. Nedzer alkoholu - glāze vīna uzdzen miegainību un atslābumu un ir ļoti vilinoši izmantot to vakarā. Kad organisms sāk pārstrādāt alkoholu, visspēcinošākā un jūtīgākā miega fāze tiek samazināta, kā rezultātā cilvēks no rīta jūtas gauss un nespēj koncentrēties. Vairumam cilvēku glāze vīna pie vakariņām netraucē, bet izvairies no alkohola dzeršanas pēc vakariņām, tieši pirms gulētiešanas.

Tavs Skaistuma partneris

1




Rakstīt komentāru